Huisvesting generatiegevoelig?

Hoe generatiegevoelig is huisvesting?

Bijna is deze blog gereed. Ik schrijf nog een paar laatste regels en spring dan op de fiets om naar mijn afspraak van deze middag te gaan en aansluitend wat boodschappen te doen. Wat is het toch fijn dat ons kantoor niet in zo’n saai kantorenpark staat.

Datzelfde gevoel zie ik terug bij start-ups. Kleine en jonge bedrijven die ook de binnenstad als locatie kiezen. De mensen die bij start-ups werken willen een bruisende omgeving waar ze bij elkaar komen om elkaar te enthousiasmeren. En op de hoek van de straat is een fijne espressobar waar je voor een afspraak naar toe kan. Met hun smartphones en laptops kunnen ze werken waar ze willen, en wonen kan op 10 minuten fietsen zijn. Alles compact bij elkaar.

 

De keerzijde van verandering

Toch is deze ontwikkeling nog niet zichtbaar bij het merendeel van de bedrijven. Veel organisaties varen op het gebied van huisvestingsmanagement en financiën een traditionele koers. Dat is aan de ene kant zeer begrijpelijk, want verandering van huisvesting heeft niet alleen een kostenaspect, maar brengt ook een nieuw werkproces met zich mee. Kosten en onrust onder de medewerkers, dat ziet een organisatie niet graag. Het oude vertrouwde koesteren is dan een veilige route, maar andersom is het slim om oog te hebben voor de vele veranderingen die gaande zijn. De technologische innovaties die van invloed zijn op de werkomgeving denderen over elkaar heen. Big Data, Internet of Things, of ze nu willen of niet maar organisaties krijgen er mee te maken. Zeker nu de generaties Millennials en Screenagers zich nadrukkelijk manifesteren met hun hypermoderne en snelle manier van communiceren. Het is allemaal van invloed op de nieuwe werkomgeving.

Solved signaleert dagelijks deze laatste ontwikkelingen. Het is een lastige spagaat. En toch moeten er keuzes worden gemaakt. Past mijn kantoor nog wel bij mijn organisatie? Dat is de kernvraag die wij onze relaties altijd laten stellen.

Solved laat haar relaties voorbeelden zien van veelal jongere bedrijven die zich met een enorme vitaliteit ontwikkelen op een locatie in de binnenstad. Bij deze observaties en vergelijkingen is het raadzaam om de tijd te nemen; oriënteer je op je activiteiten, op je netwerk, maar ook op de cultuur van je organisatie en – last but not least – op je medewerkers. Want in alle gevallen zijn de jongere medewerkers niet alleen het fundament van je organisatie, maar ook de toekomst.