Nederland werkt thuis: zo doe je dat

Nederland werkt thuis: zo doe je dat

De komende 3 weken thuis werken en kinderen die niet naar school gaan… Het duurde even voordat het besef indaalde maar nu gaan we ervoor. Mijn man en 3 pubers waarvan er 2 eindexamen doen in een tijdelijke (net iets te klein) appartement zijn een perfecte testcase voor een goed thuiswerkplekadvies.

Tip 1: Geef ruimtes een nieuwe naam

Bekijk je woning met andere ogen en deel ruimtes opnieuw in voor de dagsituatie. Onze kleinste slaapkamer is hernoemd tot belruimte/stiltewerkplek, de keukentafel tot aanlandplek, de woonkamer tot werklounge. Een gevarieerde werkomgeving die heel huiselijk ingericht is, precies wat een interieurarchitect vaak nastreeft bij een kantoorinrichting.

Tip 2: Maak afspraken

Laat je huisgenoten weten wat de regels zijn. Clean desk betekent sokken en knuffels van het bureau af zodat iedereen er mag werken. Niet eten op de aanlandplek buiten lunchtijd om kruimels tussen de computermuis te vermijden. En desnoods aangeven wanneer je wel (groen) of niet (rood) gestoord mag worden met gekleurde kaartjes op de deur.

Tip 3: Beweeg

Woon-werkverkeer valt weg, geen trappen oplopen op zoek naar collega’s, geen sprintje voor het halen van de trein, geen gezwoeg op de fiets tegen de wind. Voor je het weet rol je vanuit bed, achter het bureau en weer terug. Wandel rond lunchtijd een berucht ‘ambtenarenrondje’. Of ga, als je het aandurft, hardlopen of buiten spelen met je gezin. De beweegnorm is elke dag minimaal 30 minuten achter elkaar, meer is natuurlijk beter.

Tip 4: Let op je werkhouding

Op kantoor is een ergonomische werkplek en vaak zelfs een zit-stabureau gebruikelijk. Echter, thuis is het behelpen met een net iets te laag kinderbureau, een te hoge keukentafel en een te klein bijzettafeltje. De oplossing voor de beste werkplek zit in de variatie. Wissel vaak van houding. Haal gerust even de was eruit, zet een kop thee en werk afwisselend aan keukentafel en bureau. Dat geldt voor iedereen in het gezin. Als extra variatie kun je nog een pan op het aanrecht zetten met daarop een broodplank om je laptop op te zetten, werkt echt goed als gratis sta-werkplek!

Tip 5: Gebruik techniek

Geen excuses meer, gebruik alle digitale middelen. Slack, MSTeams, Skype, Facetime Groups, Houseparty, CiscoWebex, enz.. Elk bedrijf heeft zijn eigen standaard. Fanatieke gebruikers weten hun weg hierin, voor de late majority is dit het laatste zetje. Voordeel is dat iedereen zonder schroom nogmaals uitleg mag vragen. En dat je het gelijk vaak kunt toepassen. Zelf mag ik me scharen onder die late majority en leerde ik (vandaag pas) over Teams dat je de achtergrond van het beeld bij videocalls kunt vervagen zodat je collega’s niet de rommel in je keuken zien. (klik op de drie puntjes-> achtergrond vervagen), heel handig.

Tip 6: Investeer in tijd

Best kans dat het werk een tijdje terugloopt en dat is zeker geen goed nieuws voor de financiële situatie. Maar toch: pak het moment! In een tijd waarin de burn-out de volgende pandemie gaat worden is dit het moment om tijd te investeren in alle plannen die op de plank liggen. Wandel een extra rondje om even te ontsnappen aan de thuissituatie en vind de inspiratie om iets uit te werken, ergens in te duiken, uit te zoeken, op te schrijven, te gaan studeren of uit te proberen. Geen toeziend oog, in alle vrijheid dus pak die kans.

De afgelopen jaren hadden veel opdrachtgevers eenzelfde uitdaging. Hoe kom ik aan goede mensen, de zogenaamde war on talent was actueler dan ooit. Waarschijnlijk wordt de volgende uitdaging van opdrachtgevers: Hoe pas ik mijn bedrijf aan, aan de wereld die veranderd is. Om deze uitdaging aan te gaan heb je werknemers nodig die weerbaar zijn, fit en gezond zijn en inspiratie geven. Juist in deze tijd kan een werkgever laten zien hoe zij talent helpt met thuiswerken en stimuleert om slimmer en sterker uit deze crisis te komen. Wat dat betreft had Churchill gelijk, want hoe wrang de situatie ook is: Never waste a good crisis.

Silvia de Haan